Tavaszi virágok sörrel, kávéval

Az elmúlt nyáron nagy feltűnést keltett a Blue Bird kávézó és pörkölő, amikor kijött a kókuszvízzel készült cold brew-jával. Az édes, kesernyés hideg ital olyan népszerű lett, hogy harminc százalékkal megnövelte a cég forgalmát. A kék madaras fiúk már akkor elhatározták: lépnek egy újabb lépcsőfokot, és kávéval készült sörrel jelennek meg a piacon. A premierre a napokban került sor, elmentünk és megkóstoltuk az új kreációt.

 

Az illatát leginkább ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor egy illatozó, virágos mező kellős közepén szippantunk a friss levegőbe – állapítja meg tréfásan a Blue Bird Roastery és a Horizont sörfőzde közös gyermekéről Berek Nikifor, a kávézó projekt menedzsere. Szavait alátámasztandó, azonnal fel is nyit egy palackot. Nem lódít.

Adódik a kérdés: miért jelentek meg egy sör-kávé házasítással? Nikifor elmondja, a piac folyton mozgásban van, a kávé már rég nem csak a koromfeketére pörkölt, keserű, ütős, forró italt jelenti. A speciality kávézókban a baristák világosra pörkölt kávészemekből készített feketéikkel egy új világ kapuját tárták ki a fogyasztók előtt. – A kávécserjék gyümölcsének nem azok az ízjegyei, mint, amelyet a többség a klasszikus fekete íze alatt ért. A kávé lehet citrusos, mangós, csokoládés és még sorolhatnám – hangsúlyozza Nikifor.

bb sör 05

Ahhoz, hogy egy cég több lehessen a versenytársaknál, mindig fejlesztenie kell. Szükséges egy új ötlettel előállnia, illetve jobban csinálni azt, amivel mások is foglalkoznak, vélik a Blue Birdnél. E gondolat jegyében született meg tavaly nyáron a kókuszos kávé (amelyről ITT írtunk bővebben), ami nagyon kelendő lett, a cold brew 30 százalékkal megnövelte a kávézó nyári forgalmát.

A kávé piaca szűk, ezért kék madarasok azon is elgondolkodtak: mint forgalmazók, hol helyezhetnék még el a terméküket. E kettős gondolat mentén született meg a sörös kávé, vagy kávés sör ötlete. Bár e megfogalmazás ellen Horváth Attila, product menedzser tiltakozik, s hogy miért, akkor értjük meg, amikor megkóstoljuk a sört. De ne szaladjunk előre!

Az ilyen és ehhez hasonló ötletek húzó projektek, amelyek egyben a brandet is építik. A cél egyértelmű: mindig jusson eszébe a fogyasztónak a cég neve. Ezért Attila ötlete nyomán megkeresték Ábrahám Mátét, a Horizont főzde sörfőző mesterét. Ő a terv hallatán azt mondta: bár soha nem fogott még hasonló feladatba, szereti a kihívásokat, és meg fogja csinálni.

bb sör 06

S akkor jöjjön egy korty az italból! Meglepetésünkre sem a klasszikus kávé illatát, sem ízét nem érezzük. Nem véletlen, ugyanis a Sasha’s Choice Blue Bird Beer (a Sasha a cég nagylelkű tulajdonosának nevére utal) nem pörkölt, hanem zöld kávé hozzáadásával készített lager sör. A srácok ugyanis nem akartak olyan italt készíteni, amellyel már mások is előrukkoltak, vagyis egy pörkölt kávét házasítani egy stouttal, amely már önmagában is hordoz némi kávés jegyeket. – Vagyunk annyira bolondok, hogy nem a könnyebbik felét fogtuk meg a feladatnak – jelenti ki Nikifor. Olyan sört szerettek volna készíteni, ami itatja magát.

bb sör 07Állíthatjuk: a kísérlet sikerült. A sörben citrusos jegyek lelhetők fel, amelyek nemcsak a komlónak, hanem a zöld kávénak is köszönhető. Attila azt mondja, a komló ízjegyei egyébként is nagyon hasonlítanak a zöld kávé ízvilágára, míg a maláta a cold brew-ra hajaz kissé. Így adta magát az idea: készüljön zöld kávé hozzáadásával a sör. – Azt szerettük volna, hogy a cold brew-t ne lehessen azonnal leválasztani a komlóról, mert úgy gondoljuk, az nem jó, ha két részre esik szét az ital – húzza alá Attila.

Bár az ötlet hamar megszületett, az alapanyagok kiválasztása már nehezebb feladatot jelentett. A főzde és a kávézó ugyanis egyaránt több mint tíz fajta terméket kínál a vásárlóknak, így az alapanyagok összehasonlítása, párosítása, tesztelése majdnem félévet vett igénybe. Ez idő alatt számos ízpárosítást kóstoltak össze, alkalmanként pipettával csöpögtetve. A renget kísérletre azért (is) volt szükség, mert más, ha csak néhány, és más ha kétezer liternyit főznek egyszerre. Erőt próbáló a kicsiben jónak ítélt íz reprodukálása.

Biztosra akart menni a két cég, ezért inkább hosszabb időt szántak az előkészületekre, mint hogy olyan termékkel rukkoljanak elő, amely nem állja meg a helyét a piacon. Végül egy kolumbiai kávé és több fajta komló házasságából született meg a cold brew coffee IPA, amelyben nagy érdemei vannak Benkő Attila pörkölőmesternek is. A sörük 890 forintba kerül, aki egy ládával vásárol, 15 százalékos kedvezményt kap. Attila szerint a végigjárt út nehézségei és tapasztalatai után még jobb termékekkel állnak majd elő a jövőben, mert mint fentebb is írtuk, fejlődni muszáj.

bb sör 02

A Blue Bird csapata ezért már további terveket szövöget, újabb két fajta sör+kávé kombó előállításán dolgoznak, s hamarosan egy snacket is gyártani fognak. Emellett – bár első hallásra kicsit meghökkentőnek tűnik – azon is gondolkodnak, hogy idővel valamilyen módon egy saját kávéfarmra is szert tegyenek.

 

Copyright PuzzleMedia 2017