Jóga, a lélek és a test megújítója

A jóga és a lelki kultúra magával ragadó világát élhették át, akik az esős, hideg idő ellenére is ellátogattak a JógÍzz! Fesztivál – Vegán Gasztro & Jóga Napra az óbudai Lélek Palotájába. A Magyarországi Krisna-tudatú Hívők Közössége által rendezett eseményen az érdeklődők számos előadáson tájékozódhattak a jóga és a táplálkozás kapcsolatáról. Az előadások előtt és után pedig valóságos ízkavalkád várt a vendégekre, akik húsz különböző vegán ételt kóstolhattak végig.

 

A jóga komplex tevékenység, nem pusztán tornagyakorlatok sora, fő célja, összekapcsolódni Istennel, jogázás közben a lelkiség kerül előtérbe, például a mantrák által. Ugyanakkor a jógázással kapcsolatban nincs vallási megkötés, ugyanúgy végezhetik keresztények és a Krisna-tudatú hívők is – mondja érdeklődésünkre Smid Erika Violetta, a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola harmadéves vaisnava jógamester szakos hallgatója és segédoktató.

jogizz 08

A jóga rendkívül hasznos azoknak, akik ülő munkát végeznek, vagyis manapság szinte mindenkinek. A gerincnyújtó, csigolyaeltávolító, vállövet lazító gyakorlatokat napjában érdemes többször is elvégezni. A gyertyapózban, esetleg fejenállás során pedig felszabadulnak azok a szervek, amelyek az ülés miatt el vannak nyomva.

Reggel érdemes minél előbb felkelni; akad olyan jógi, aki hajnal kettőkor kezdi a napot, de legkésőbb négy és hat óra között érdemes kipattanni az ágyból. Miután felkeltünk, tisztálkodjunk, ugyanis éjjel a szervezet méregtelenít, a méreganyag a nyelv és a bőr pólusain keresztül távozik a testből. Tisztítsuk meg orrlyukainkat, nyelvünkről kaparjuk le a méreganyagot, mossunk fogat, majd érdemes egy pohár citromos meleg vizet fogyasztani, ami méregtelenít, lúgosít, segít beindítani az emésztést. Ürítsünk és zuhanyozzunk le!

jogizz 03

Ez a reggeli idősszak a váta (erről EBBEN A CIKKBEN OLVASHAT BŐVEBBEN), ami a szellemi tevékenységekre kiváló és természetesen a jóga gyakorlatokhoz is alkalmas. Kezdjük a napot légzőgyakorlatokkal, amelyek energiával töltik fel a testet és jó hatással vannak a szervezetre. A légzés során a prána (a hinduizmusban életerőt vagy életenergiát jelent) megfelelő helyre jut. A csatornatisztító légzés energetizál, harmonizálja a testet, a két agyféltekét. Végezhetjük a légzőgyakorlatokat váltott orrlyukú be- és kilégzéssel, visszatartott légzéssel, keresztezett lábú üléssel vagy sarkon ülve, ahogy jólesik.

Reggel 6-10-ig tart a kapha időszak. Ha ebben az időszakban ébredünk, egész nap fáradtnak, nehéznek érezhetjük magunkat. Ilyenkor már elkezdődik a nap, eszünk, indulnak a napi tevékenységek. Természetesen a jógagyakorláshoz is kedvező. Délelőtt 10-14 óra közötti napszak a pitta (tüzes) periódus. Ilyenkor javallott az ebéd. Ebben az időszakban erős az emésztés tüze. Délután 14-18-ig tart a vata, az aktivitás ideje, míg 18-22 óra között a kapha, az elalvás időszaka köszönt be. Hajnali 2-ig a pitta (tűz) ciklusba érünk, ilyenkor már nem jó ébren lenni, mert felpörgetett állapotban tart, s utána nehezen alszunk el.

jogizz 07

Jó, tiszta tudatállapotban érdemes jógát gyakorolni, ugyanakkor maguk az ászanák (jógapózok) is felkészítenek a lelki gyakorlatokra, a meditációra. Ha kevés időnk jut a jógára, csináljuk a gyakorlatokat tíz percig, a semminél az is több, az ideális azonban, ha egy órát foglalkozunk vele. Megéri, mert felfrissíti a szellemet és a testet, és amikor elindul a nap, teendőinkhez feltöltődve foghatunk hozzá.

De hogyan kapcsolódik a jóga és az étkezés egymáshoz? Hogy megtudjuk, ismét Smid Erika Violettát hívjuk segítségül. Fontos megemlíteni, mondja, hogy jóga előtt két órával már ne együnk, a gyakorlatokat követően pedig relaxáljunk, utána vegyünk magunkhoz táplálékot. A jóga egyébként az ÁJURVÉDÁHOZ hasonlóan azt vallja, hogy naponta többször kell étkezni, keveset.

jogizz 01

Ha el szeretnénk osztani időben a táplálékbevitelt, azt mondhatjuk, hogy reggelire és ebédre együk meg az elfogyasztani kívánt napi eledel negyven-negyven százalékát, vacsorára a fennmaradó húszat. Utóbbi étkezésnél megterhelőbb étkeket már ne vegyünk magunkhoz. A legjobbat akkor tesszük szervezetünkkel, ha télen este hét, nyáron hat óra után már nem étkezünk. Az ajurvéda azt tanácsolja, hogy lefekvés előtt két órával ne együnk semmit.

De térjünk vissza a reggelihez, a kérdés továbbra is az, mit együnk!? Hogy dönteni tudjunk, Smid Erika előbb elmagyarázza: fontos, milyen tudatállapotban végezzük a gyakorlásunkat. A tudatállapotot befolyásolják az ételek is. Az ételek különböző kötőerőkbe tartoznak: a legalacsonyabb a tama guna – a tudatlanság, majd radzsasz – a szenvedély, a legmagasabb pedig a szattva – a jóság kötőereje.

jogizz 04

A tudatlanság körébe tartoznak a (feldolgozott) húskészítmények, a tojás, a sötét helyen termő zöldségek, valamint minden olyan eledel, amiben nincs élet, illetve a régi elemózsiák, bűzös, rothadó, „szintetikus” gyorsételek. Ezek az élelmiszerek leviszik a tudásszintet. (Itt meg kell jegyezni, hogy a Krisna-tudatú hívek szerint a húshoz erőszak tapad, a hívek az ahimsza (erőszaknélküliség) elvét követik. A második szint a szenvedély kötőereje, az e körbe tartozó élelmiszerek felpörgetik az elmét, fogyasztásuk után a jógi nem képes koncentrálni, meditálni. Ezek a kávé, a teák, a csokoládé, a hagyma. Fekete és zöld tea helyett gyümölcs-, fehér- vagy rooibos teát fogyasszunk!

A jóság minőségébe a friss zöldségek, gyümölcsök, a hüvelyesek (a nap érlelte alapanyagok) tartoznak, például a mungó babból sűrű levest készítenek, aminek 90 százalléka fehérje és könnyen emészthető. Ide sorolhatjuk még az olyan tejtermékeket is, amelyeket erőszakmentesen állítanak elő. Reggelire Erika kásákat ajánl, amelyeket banánnal vagy a datolyával édesít meg. (A jógik egyébként is méregnek tartják a kristálycukrot és a fehér lisztet egyaránt.) A gyümölcsöt délelőtt legjobb fogyasztani, mondjuk tízóraira, ahogy az édes ízeket is. 

jogizz 02

Lényeges, hogy megnézzük, milyen alapanyagot vásárolunk, milyen élelmiszert akarunk elfogyasztani. Smid Erika azt tanácsolja, hogy vegyünk teljes kiőrlésű gabonát, valamint kölest, amarántot, quinoát, továbbá vegyszermentesen termesztett gyümölcsöt, zöldséget. Tisztán, változatosan étkezzünk, így egy idő után az étvágyunk is kisebb lesz.

Persze egy nagyvárosban nem olyan könnyű bio, vegyszermentes alapanyaghoz jutni. Erika a Szatyor közösséget ajánlja, akik már kitapasztalták, melyik termelő megbízható. Fűszert szerencsére több helyen be lehet szerezni, például a Szép kis Indiában. – Igyekszem minél több mindent magam termelni. Így olcsóbb is és egészségesebb is – ad további tanácsot Smid Erika azoknak, akiknek van kertje.

jogizz 05

A Lélek Palotájába látogatók számos vegán finomságot ízlelhettek meg, így a már említett indiai mungóbab levest; a paradicsomos zöldborsós, a spenótos, a magvas, a céklás és a csicseriborsós szabdzsit; paradicsomos tésztát és csatnit. Köretnek ott volt a párolt rizs és szilva csatni. a mogyorós köles, a fekete olivás kuszkusz, amelyekhez olyan finomságokat fogyaszthattak, mint a bundázott répa, az indiai zöldséges batyu, lepények, sós snackek, vagy a mustármagos burgonyasaláta. Az édesszájúakra epres sáfrányos boldogságpuding várt.

Ha pedig már elfogyasztottuk az ebédet és a vacsorát, pihenjünk, vagy jógázzunk ismét, ha alkalmunk nyílik rá. A mélyhasi légzés átmasszírozza a belső szerveket, segítve az emésztést. Ezt végezzük el evés után, de nem közvetlenül, étkezést követően tartsunk egy kis szünetet. Fekve végezzük az emésztést serkentő légzéstechnikákat. 

A stressz, korunk népbetegsége akadályozza a megfelelő emésztést. Szerencsére számos stresszoldó jógagyakorlat létezik, illetve több légzőgyakorlat segít a stressz megszüntetéseben. Fontos még a kéztartás is, az úgynevezett mudra. Az egyiket, amely a stresszoldásra is kitűnő gyakorlat, Erika meg is mutatta stábunknak (KÉPÜNKÖN). Nemcsak az a jó benne, hogy segíti az emésztést, de lényegében bárhol és bármikor végezhető.

jogizz 09

Vannak olyan légzőgyakorlatok, mint a Brahmari (Zümmögő légzès – szanszkritul a szó méhecskét jelent), a teljes jógalégzés, valamint az Udzsaji légzés fekve, amelyek lecsendesítik az elmét és felkészítik a relaxációra, meditációra, illetve segítik az elalvást. Mielőtt nyugovóra térünk, érdemes ezeket az elcsendesítő légzőgyakorlatokat vagy relaxációt végezni, hogy pihentető alvásunk legyen.

 

Copyright PuzzleMedia 2017