Hozzuk magunkat formába a bikini-szezonra!

Az év első hónapjaiban számos motivációt találhatunk, hogy megszabaduljunk a télen felszedett felesleges kilóktól. Egy kis odafigyeléssel, mozgással elérhetjük a régóta vágyott formát – vallja Mudra Ágnes, világbajnoki ezüstérmes bodyfitness versenyző. Ebben az időszakban visszatérhet a rendszer az életünkbe, még inkább koncentrálhatunk saját magunkra, a testi és lelki egészségünkre.

 

tél 02– A február az életmódváltás szempontjából kiemelt időszak lehet. Hogyan vágjunk bele?

– Tökéletes periódus ez arra, hogy változtassunk az eddigi életmódunkon. Új év, új kezdet, sokan újévi fogadalomként elkezdenek sportolni és egészségesebb életmódot folytatni. Sajnos ez sok esetben nem tart egy-két hónapnál tovább, mert vagy nem megfelelő mozgásformát választanak, vagy sérülés miatt kényszerülnek hosszabb pihenőre, esetleg mindent egyszerre akarnak megváltoztatni.

– Mi legyen hát az első lépés?

– Válasszunk olyan mozgásformát, ami életkorunknak, egészségi állapotunknak és céljainknak megfelelő, ami tetszik, amihez kedvet érzünk, és szívesen megyünk majd edzésre, nem kényszerből. Új sportágnál érdemes szakértő segítségét kérni, aki megtanít bennünket a helyes kivitelezésre, technikára, így elkerülhetők a sérülések, a gyakorlatok nem rögzülnek hibásan, s aki segít a céljainknak megfelelő tervet összeállítani.

– Hogyan motiváljuk magunkat ebben a fárasztó időszakban a mozgásra, életmódváltásra?

– Három fontos eleme van az életmódváltásnak: a döntés, a cselekvés és a kitartás. A legfontosabb, hogy határozzuk el magunkat, tűzzük ki a célt és az odavezető úton néhány részcélt, így azok elérése mindig ad egy kis sikerélményt és továbblendít minket az úton. Találjuk meg azt a módszert, amivel ezt elérhetjük, de nagyon fontos, hogy olyan legyen, amiben jól érezzük magunkat. Segít az is, ha leírjuk, miért akarjuk csinálni, majd a nehezebb időszakokban elővesszük a feljegyzésünket. Ha hiszünk magunkban és a módszerben, ha biztosak vagyunk benne, hogy tevékenységünk sikerre visz, már nyert ügyünk van. Ezek a motiváció belső tényezői, nélkülük sajnos nem megy. A különböző külső tényezők lökést és segítséget adnak. Vegyük körül magunkat hasonló emberekkel, a közös értékrend és cél miatt húzni fogjuk egymást előre, és válasszunk olyan helyet, ahol nem csak jól érezzük magunkat, de szakértői segítséget is kaphatunk.

tél 06

– Milyen szabadtéri sportokat javasol azoknak, akik nem szeretnének edzőterembe járni?

– Télen is választhatunk szabadtéri és beltéri mozgást egyaránt. Ha kimozdulunk, tegyük azt még világosban, mert a természetes fény enyhíti a komor hangulatunkat. Akik a téli sportokat nem szeretik, azoknak ajánlom, próbálják ki a nordic walkingot vagy másnéven skandináv gyaloglást. Az egész testet átmozgatja, az izmok 80-90 százaléka dolgozik mozgás közben. Így amellett, hogy sok kalóriát le lehet vele dolgozni, növeli az állóképességet, edzi a keringési rendszert, a szívet, az ereket, növeli az izmok teljesítőképességét és rugalmasságát.

– Köztudott, hogy rendkívül ilyenkor a vitaminok pótlása. Miként töltsük fel vitaminraktárunkat?

– Próbáljuk meg természetes formában, az étkezéssel bevinni. Az én kedvencem a savanyú káposzta, ami tele van vitaminokkal. Amellett, hogy igazi multivitamin, jótékonyan hat a bélrendszerre is. Fogyaszthatjuk nyersen, főzve, párolva, sokféle módon elkészítve.

tél 05

– Melyik vitamin a legfontosabb?

– Mivel ilyenkor sokat kell mellőznünk a napfényt, csökken az emberi szervezetben a D vitamin szintje. Ez azért probléma, mert ez a vitamin szükséges az immunrendszer megfelelő működéséhez, csontjaink és izmaink egészségéhez. Napsütés híján a táplálkozással kell bevinni a szervezetbe, és mivel a D vitamin zsírban oldódó vitamin, így ahhoz, hogy felszívódjon, megfelelő mennyiségű zsírt is muszáj vele együtt fogyasztani. Tökéletes például a lazac, tonhal és a tojás is.

– Ha már szóba kerültek az ételek, mit érdemes fogyasztania annak, aki plusz kilóitól szeretne megszabadulni?

– Az étkezésbe apránként csempésszük be a változtatásokat. A drasztikus megvonással csak azt érjük el, hogy hamar elmegy a kedvünk az egésztől. Kezdjük el lecserélni a fehér lisztet, cukrot, mellőzzük az alkoholfogyasztást, az alapanyagokat válogassuk meg. Kerüljük a sok tartósítót, mesterséges színezéket, ízfokozókat tartalmazó ételeket. Télen kicsit nehezebb dolgunk van, mert a zöldség- és gyümölcsválaszték nem olyan széles, de próbáljunk meg ilyenkor is friss árut venni, nem fagyasztott élelmiszereket. Minden évszaknak megvannak a jellegzetes idény zöldségei, gyümölcsei, ilyenkor például a jégcsapretek, a grapefruit, a banán. Figyeljünk a megfelelő vízfogyasztásra és vitamin bevitelre is!

tél 03

– Milyen egyéb eszközök, szolgáltatások a leghatásosabbak ilyenkor? Pl. szauna?

– A téli hónapokban az immunrendszer erősítésére, betegségek megelőzésére fektessünk nagy hangsúlyt, valamint keressünk olyan módszereket, amelyekkel csökkenthető vagy elkerülhető a „téli depresszió”. Az infraszauna nem csak az immunrendszer védekező képességét növeli, hatására a test öngyógyító folyamatai is elindulnak. Gyorsítja az anyagcserét, a vérkeringést, regenerálja sejtjeinket. A fokozott izzadás révén méregteleníti a testet, enyhíti a stressz okozta tüneteket. Beindítja a test zsírbontását, és hatékony módszer a narancsbőr eltüntetésére. Kitűnő immunrendszer stimuláló a vákuum masszázs is, ami bónuszként kiváló módszer a fogyáshoz, és szintén segít a narancsbőr eltüntetésében. Emellett javítja a nyirokáramlást, a vérkeringést, oldja az izomgörcsöket, és lazítja az izmokat. 

tél 04

– Télen gyakoriak a légúti fertőzések. Megelőzhetjük a megfázást?

– A sóterápia beindítja a test öngyógyító mechanizmusát. A különböző megfázásos és légúti betegségek gyógyításának egy természetes módja, emellett asztma, allergia, illetve bőr- és idegrendszeri problémák kezelésére, ízületi problémákra, anyagcserezavarokra is hatékony megoldás lehet. Helyreállítja a szervezet energiaszintjét, javítja a közérzetet, nyugtató, feszültségoldó a hatása. 2020 egyik legmenőbb fitnesz trendje egy olyan edzésforma, ahol a különböző mozgásokat kombináljuk infra fénnyel és vákuum masszázzsal. Ha az edzést egy sófalakkal körülvett helységben végezzük, elmondhatjuk, hogy a legtöbbet kihoztuk az időnkből, és mindent megtettünk a testi-lelki egészségünk megőrzésért. Nem utolsó sorban kirobbanó formába hozhatjuk magunkat a bikini-szezonra.

Fotó: Mudra Ágnes, flickr.com

 

Copyright PuzzleMedia 2017