Fókuszban az emésztés tüze

Óriási érdeklődés mellett rendezték meg a hétvégén az Indiai Íz- és Egészségfesztivált, amelynek középpontjába ezúttal az ájurvéda került. Az óbudai Lélek Palotájába ellátogatók rengeteg érdekes és hasznos előadást hallgathattak meg az ájurvéda szakavatott képviselőitől. Két ismeretterjesztő óra között pedig a színes, ízekben gazdag, olykor egyszerű, máskor szofisztikált vegetáriánus indiai konyhával ismerkedhettek meg.

 

A krónikus panaszokra a keleti gyógyászat, az ájurvéda és a kínai orvoslás alkalmas, míg a nyugati metódust akut gondok gyógyítására ajánlják. Az ájurvéda szó szerint azt jelenti, az élet tudománya, amely az emberi test, a természet, valamint a külvilág, a kozmosz közötti kapcsolatra épül. – Az ájurvéda hetven év még Indiában is a mindennapok része volt, ám a nyugati kultúra, a technikai vívmányok elterjedése miatt kezd feledésbe merülni – mondta Prof. Dr. Asmita Wele, a Debreceni Egyetem ájurvéda tanszékének vezetője. A tudomány elsősorban a prevencióra fókuszál, bár gyógyítással is foglalkozik. Az ájurvéda legfontosabb alapelve, hogy jó legyen az emésztés „tüze”.

indiai iz es egeszseg 09

De mi is az emésztés tüze pontosan? Indiában 5300 évvel ezelőtt rájöttek, hogy a test egészségét leginkább az emésztés, a gyomorban és a vastagbélben lejátszódó folyamatok befolyásolják. Ha az emésztés helyes, egészségesek maradunk, ha nem, az számos problémát, betegséget okozhat. A helyes emésztést nagyban befolyásolhatjuk az okos, ideális, testünknek megfelelő étkezéssel. – Az ajurvéda azt javasolja, hogy nyersen csupán a táplálék 10 százalékát fogyasszuk el zöldség vagy gyümölcs formájában – hívja fel a figyelmet a nyugati táplálkozási divattal ellentétes szokásra Fodor Kata, a Magyarországi Krisna-tudatú Hívők Közösségének sajtóreferense. Értelemszerűen a fennmaradó hányadot főzni, sütni szükséges.

A táplálékunk legyen lédús, friss (ami azt jelenti, hogy a főzéstől számított hat órán belül fogyasszuk el az ételt), (zöld)fűszerekkel ízesített (amelyeknek gyógyhatásuk is van), és színesek. Legyen megtalálható bennük mind a hat íz, vagyis

• az édes,
• a sós,
• a savanyú,
• a keserű,
• a csípős
• és a fanyar.

indiai iz es egeszseg 11

A fűszerék mértékkel alkalmazva jót tesznek az egészségünknek, ám ha túl sokat használunk belőlük, kéjessé, függővé válhatunk (például a túl sok csípős vagy édes íztől), ráadásul a mértéktelen csípős íz gyomorégést is okozhat. Törekedjünk az ízek és színek egyensúlyára.

Az ájurvéda a táplálékokhoz háromféle tulajdonságot párosít:
- a jóságot,
- a szenvedélyt
- és a tudatlanságot (utóbbihoz sorolja például a húst vagy a gombát).

Törekednünk kell rá, hogy az első legyen túlsúlyban az étrendünkben. Az egyensúlyt megteremthetjük, ha kellő mennyiségben fogyasztunk gabonából készült ételeket, zöldségből készített leveseket, szószokat, majd délben nyers gyümölcsöt, zöldséget. Az ájurvédában is megtalálhatók az úgynevezett superfoodok, ilyen például a mungóbab, amely minden testtípushoz ideális.

indiai iz es egeszseg 04

Az ájurvéda szerint a szervezetet három erő hatja át, amelyek a test működéséért felelnek. Az ősi indiai tudomány egyenlő e három energia egyensúlyba hozásával a napirenden és az étrenden keresztül.

* A kapha az alapstruktúrákért, vagyis a csontok, a fogak, a háj, a hús táplálásáért felelős.
* A pitta tüzes-vizes energia, amely az átalakítást segíti.
* A harmadik erő a váta, amely a mozgató folyamatokért felel, ide tartozik a levegő és a táplálék fentről lefelé tartó útja is.

Ahhoz, hogy a vátánk egyensúlyban legyen, érdemes sok meleg levest, és almát, sárgarépát, sütőtököt és általában a piros színű és/vagy fűszeres ételeket enni.

indiai iz es egeszseg 08

A három erőhöz csatolhatók jellembéli eltolódások. A három fő erőn kívül figyelnünk kell az alábbiakra is:

• milyen évszakban, mit fogyasztunk, mennyire van éppen meleg vagy hideg,
• a vaisnava (a hinduizmus három fő ágának egyike) hívők ételeiket felajánlják istennek, és tisztán vegetáriánus ételeket fogyasztanak,
• ügyeljünk a mentális tisztaságra is, erőszakmentesen éljünk és meditáljunk,
• az ájurvéda napi 2-3 fürdőt javasol, a reggeli fürdőt mindig étkezés előtt ejtsük meg,
• fontos a pihentető alvás, ezért korán feküdjünk és korán keljünk,
• meg kell találni a helyes arányt a munka és a pihenés között.

indiai iz es egeszseg 02

Mint a felsorolásból is látszik, el kell döntenünk, mi a fontosabb: a munka vagy az egészségünk. Sokaknak sajnos nincs lehetőségük a munkahelyek között válogatni, be kell érniük azzal, ami lakhelyük közelében adódik. Egyre több az olyan munkahely, ahol a hét 6-7 napján is dolgozni kell, változó munkarendben, amely már rég nem 9-től 17 óráig tart. Ezekben a munkakörökben nehezen tarthatók napirendek, étkezési időpontok. Így az ilyen munkarendbe kényszerülő emberek folyamatosan veszítik el a helyes egyensúlyt – betegednek meg.

indiai iz es egeszseg 06

Asmita Wele azonban számukra is kínál megoldást, amellyel nagyban hozzájárulhatnak egészségük megőrzéséhez.

➢ Az első, ami a magyar ember számára a hagyományok miatt talán a legnehezebben betartható szabály, a húsmentes étkezés.
➢ A következő tanács viszont önuralom és szokás kérdése: keljünk mindig ugyanakkor és korán, a legideálisabb kicsivel napfelkelte előtt.
➢ Felkelés után fürödjünk meg, majd azt követően étkezzünk! Soha ne cseréljük fel a kettőt, mert az rossz hatással van az emésztésre!
➢ Fel kell ismerni, mikor vagyunk valóban éhesek, csak akkor étkezzünk!
➢ Mielőtt étkezünk, gondoljuk végig, tényleg éhesek vagyunk-e, majd mindig kicsit kevesebbet együnk!
➢ Étkezzünk 3 óránként, olyan táplálékot, ami testtípusunknak megfelel!
➢ Képzeletben osszuk négy részre a gyomrunkat: egyet a folyadéknak, egyet a szilárd, egyet a főtt ételnek, míg egyet hagyjunk mindig üresen! Mindig maradjunk picit éhesnek – ez a kulcs az egészséghez!
➢ Fontos az olajos masszázs, 10 perc egy maroknyi szezám- vagy kókuszolajjal nagyon egészséges, késlelteti a bőr öregedését. Ezt követően fürödjünk le!

indiai iz es egeszseg 03
➢ Szánjunk napi 20 percet jógára és meditációra!
➢ Nagyon rosszat teszünk szervezetünkkel, ha reggel nem eszünk, kapkodva indulunk munkába kávéval a kézben – az ilyen életforma hosszút távon alvászavarhoz és egyéb problémákhoz vezethet.
➢ Ismernünk kell saját testfelépítésünket, milyen élelmiszer a legideálisabb számunkra, ezeket az alapanyagokat illesszük a heti étrendünkbe! IDE vagy IDE kattitnva megtudhatja, ön melyik típushoz tartozik. 
➢ Akik éjjel dolgoznak, azoknak kurkumával, sáfránnyal és cukorral elkevert meleg tejet ajánl a professzor, majd azonnali lefekvést. Ez rendbe teszi a vátát, ami sérül az éjjeli munka következtében. Úgy véli, ezután 4-5 óra alvás is elegendő lehet a test pihenéséhez.

indiai iz es egeszseg 12

– Amit teszünk, ahogy étkezünk, mind hatással vannak az egészségünkre. Ha a felsoroltakra figyelünk, könnyebbé tehetjük mindennapjainkat, éveket adhatunk hozzá életünkhöz – hangsúlyozta Asmita Wele.

A fesztiválon „élesben” is kipróbálhatta a tömeg az ájurvéda ajánlásaival készült ételeket. Ha már szó esett a meleg levesről, sárgarépás-sütőtökös, valamint indiai mungóbabból készült levest, a dhált kanalazhatták a látogatók.

Megízlelhették a fűszeres párolt zöldségeket, a szabdzsit, amelynek kapható volt tejszínes, füstölt tofus, sült zöldséges, valamint wokban főtt zöldségekkel és mustárpasztával készült változata is. Mellé kérhettek wokban pirult burgonyát bengáli módra, de akár nyárson sült zöldségeket vagy karfiolt fűszeres bundában.

indiai iz es egeszseg 07

Sokan kóstolták meg az indiai zöldség gombócot, a koftát, az indiai lepénykenyeret, a tradicionális sós palacsintát, a dószát, továbbá a zöldséges búzadara kását, az upmát, a purit, a paratát, a ghevart és különböző csatnikat. Hosszú sor kígyózott a gyrosos előtt, amely természetesen nem tartalmazott húst, szejtán szeletekből készül, nagy lángon, és mustáros szószt kínálnak hozzá. a kínálat része volt a zöldborsópörkölt, a paprikás krumpli bükkfán füstölt pirospaprikával, ahogy az olaszos penne is, ami ugyan egy picit csípett, de szerintünk épp így volt jó.

indiai iz es egeszseg 10

Az édesszájúak sem maradtak finom falatok nélkül, választhattak halavát, azaz indiai darapudingot gyümölcsös raguval, vagy dváraka börfit, ami csicseriborsólisztből, kókuszolajból, cukorral és puffasztott rizzsel készül. Népszerű volt a mangós tápióka puding, a kókuszos zabpehelygolyó és a sült banános batyu, a szamósza is.

 

Nyomtatás E-mail

Copyright PuzzleMedia 2017