Darth Vader és a mézes madzag találkozása

Friss, gyümölcsös illatú, könnyed, alacsonyabb alkoholtartalmú, behűtve nyári beszélgetések tökéletes kísérője – általában e jelzőket fogalmazzák meg a fogyasztók, miért kedvelik a rozé borokat. Mi azonban nem elégedtünk meg ennyivel, mélyebbre akartunk ásni, és megtudni: mi a rozé népszerűségének titka. Ehhez keresve sem találhattunk volna jobb helyszínt, mint a Rosalia Fesztivált. 

 

Kegyes volt az időjárás a Rosalia Fesztivál szervezőihez, hiszen az országot egész héten elárasztó esőzés péntekre tovatűnt, így semmi sem akadályozta meg a borkedvelőket abban, hogy felfedezzék az idei a rozé kínálatot. Érdeklődőből szerencsére nem volt hiány, hamar megtelt a szokásos, a Városligetben felépített fesztiválhelyszín. Mi is belevetettük magunkat a forgatagba, s felfedeztünk néhány újdonságot. Például a Gléda éttermet, amely tépett kacsamelles burgere, saját, hordós érlelésű házi kimcsijével sokaknak belopta magát a szívébe.

Az eseményrőlkészül képriportunkat ERRE A LINKRE KATTINTVA TEKINTHETI MEG!

a rosalia 2019 02

De érdekes volt időzni a Láthatatlan kiállítás standjánál is, ahol bekötött szemmel kellett kitalálni a fesztiválozóknak, milyen bort kóstoltak. Nem egyszerű a feladat, sokaknak be is letört a bicskája, ami egyben felhívta a figyelmet arra, mennyire fontos, hogy segítsük látásukat elveszített embertársainkat. Örömmel fedeztük fel a Kovászlabor standját, és nem csak mi, a házi, valódi kovásszal készült cipókat nagy kedvvel majszolták a kilátogatók.

a rosalia 2019 25

Jópofa az idei dizájn a fesztivál kóstolópoharain, különösen a Darth Vaderes, „A rosé legyen veled” feliratú nyerte el a tetszésünket. Hallgattunk koncerteket is, emellett a fejünkbe vettük, hogy megfejtjük a rozé titkát: mitől ilyen népszerű a bor, miként képes ekkora tömeget megmozgatni. – Hogy a rozé népszerű, az nem lehet vita tárgya, elég arra gondolni, hogy pár éve egy tematikus fesztivált lehet köré szervezni – indokolta a rozé borok kedveltségét Dudás Erika Kinga, a Jammertal Borbirtok logisztikai vezetője.

a rosalia 2019 01

De mi ennél is szofisztikáltabb rejtélyt keresünk, és nem is kell sokat gyalogolnunk, hogy megtaláljuk. Barta Anna, a Nagygombos Pincészet borásza szerint a rozé sikere abban rejlik, hogy a kilencvenes évek eleje után végre eljött az az idő, amikor nem akarják a fogyasztókat rábeszélni valamire, és nem mondják meg nekik, milyen a jó bor. – Az emberek ráuntak a nehéz, bonyolult vörösekre, a rozén ellenben nem kell gondolkodni, könnyebben és többek számára értékelhető – fogalmazott Barta Anna.

a rosalia 2019 06Hasonlóan vélekedett Takács Bálint szőlész-borászhallgató, aki a Varsányi Pincészet standján szolgálta ki a vendégeket. A rozéban a kezdő borfogyasztók is fel tudják fedezni az értéket, ellentétben egy nagyformátumú vörösborokkal érvelt Bálint, aki egy másik aspektusra is rávilágít. Jelesül, hogy a fiatalok egyre inkább nyitnak a borok felé, sokan térnek át a sörről, az égetett szeszesitalokról, és az ő ízlésüknek kiválóan megfelel a gyümölcsös, friss, nem túl komplex rozé, amit gyakorlatlan borfogyasztók is értékelni tudnak – mutatott rá. Ugyanakkor tapasztalatai szerint nemcsak a fiatalok kedvelik a rozét, az idősebbek ugyanúgy szeretik, ám ők szívesen kóstolnak mást is, könnyebben „elhajlanak” egy testes, hosszan érlelt vörös felé.

a rosalia 2019 07Epres, málnás jegyek fedezhetők fel a rozé illatában, amelyek e gyümölcsök szezonjának elmúltával is felidézik a kellemes nyári emlékeket – tippelt a rozé egy másik lehetséges titkára Wolf Alexandra Kitti, aki hamarosan végez borász technikusként. A Juhász Testvérek Pincészete standján dolgozó fiatal hölgy szerint az üde, könnyed bor valószínűleg a buborékossága miatt is kedvelt, ezért még azok is el-elkortyolgatnak egy egy-két pohárral belőle, akik egyébként nem igazán mondhatók borfogyasztónak.

a rosalia 2019 10

Benyomásai alapján a nők jobban kedvelik a rózsa különböző árnyalatiban pompázó bort, azt is többször tapasztalta, hogy azok a hölgyek, akik rozéval kezdtek, később bátrabban próbálkoztak a vörösborokkal is, mi több, meg is szerették azokat. – Ha úgy tetszik, a rozé a mézed madzag – teszi hozzá térfásan Alexandra. Alexandrának igaza lehet, mert egy másik faháznál véleményére rímelő meglátással találkoztunk. Dudás Erika Kinga ugyanis elmondta: tapasztalatai szerint a hölgyek jobban kedvelik a rozét, míg korábban a gyengébbik nem képviselői jellemzően alig ittak bort. Ráadásul divatos lett a rozé, ezért napjainkban már nagyon sokféle termékkel találkozhat a női vásárló. Kifejezetten olyan borokat is készítenek, amiről azt vélik, a hölgyeknek jobban ízlik majd. A női rozéfogyasztók ugyanis általában a könnyedebb, illatosabb, alacsonyabb az alkoholtartalmú borokat kedvelik.

a rosalia 2019 09

Barta Anna is úgy vélte, jobban esik nyáron egy 11-12 alkoholtartalmú bor, amit behűtve még talán annyinak sem érzünk, fröccsnek fogyasztva – amely a férfiak kedvence kvaterkázáshoz – meg végképp. Télen sem változik a helyzet: biztosan tudjuk, mire számítsunk egy rozé esetében, ezért őszi, téli bulikhoz is tökéletes kedvcsináló. A rozé és a nyári grillezés pedig már-már klasszikus páros, tette hozzá.

a rosalia 2019 04

Szomjoltó, jóleső bor a rozé, gyümölcsössége miatt kifejezetten kellemes melegben behűtve fogyasztani – vélekedett Maczkó Boglárka, a Maczkó Pincészet tulajdonosa. Hogy mennyire, azt alátámasztják értékesítési statisztikáik: rozékból manapság már többet adnak el, mint a fehérborokból. Boglárka arra tippelt, hogy a rozé évek óta tartó népszerűsége a fiatalosságában is rejlik, a legifjabbak e bor felé egyre inkább nyitnak manapság. Hozzáfűzte: nemcsak rozét trendi fogyasztani, hanem úgy általában is a bort, a jó bort.

a rosalia 2019 29

S hogy meddig tart még a rozé láz? Ebben eltérő álláspontok fogalmazódtak meg a kiállítók részéról. Takács Bálint szerint valószínűleg eljön egy tetőpont, akárcsak a divatban, utána „kitalálják” majd az rozét. Már ma is kaphatók kézműves borok, elképzelhető, hogy a piac e felé nyit jobban, mert e borok népszerűek a vásárlók körében, így meglátása szerint szép jövő előtt állnak. Ugyancsak előbbre törhetnek a kisebb és/vagy családi pincészetek. Elképzelhetőnek tartja azt is, hogy a már most is kapható testesebb, valamint évjáratos rozék jobban előtérbe kerülnek, ezeknek a termékeknek is biztosan nagyobb lesz a közönsége.

a rosalia 2019 14

Szavaira rímel Maczkó Boglárka véleménye, aki elmondta: pincészetük már most is készít olyan bort, amit „egy lépcsőfokkal” tovább érlelnek, mint a rozét, így egy könnyű, még gyümölcsös, de már vörösbort kapnak, ami az eladási mutatókat tekintve igen népszerűnek bizonyul. Ennek a bornak alacsonyabb az alkoholtartalma is, mint egy átlagos vörösnek, nem telít el, jól passzol a magyaros, olaszos ételek mellé és a grillekhez.

a rosalia 2019 11

Wolf Alexandra Kitti ugyanúgy elképzelhetőnek tartja, hogy lecseng a rozémánia, mint hogy még tovább tart a kereslet növekedése a rozék iránt. Ugyanakkor ő is úgy vélekedik, hogy a pincék próbálkoznak majd valami újjal is kedveskedni a fogyasztóknak. Mindezt, ha úgy tetszik a piac követelte ki, a fogyasztók igényei egyre kifinomultabbak. – Nem úgy tűnik, hogy a rozé csak jön és megy – szögezte le Barta Anna, aki úgy látja, leginkább azok a rozék fognak kikopni, amelyek illatosak ugyan, ám ízükben kevesebbet mutatnak. Helyüket az illatos és ízében is gyümölcsös borok vehetik át hamarosan.

Az eseményrőlkészül képriportunkat ERRE A LINKRE KATTINTVA TEKINTHETI MEG!

 

 

Nyomtatás E-mail

Copyright PuzzleMedia 2017