Kapott egy kis haladékot a műanyagzacskó

Később dönt a parlament az egyszer használatos műanyagok betiltásáról, mert a munkahelyek védelme jelenleg megelőzi a környezetvédelmi intézkedést. A cégek azonban nem ülnek karba tett kézzel, akad olyan vállalkozás, amely egyes terméket már ki is vezetett kínálatából. Ám hogy mi lesz a zöldségek csomagolására használt nejlonokkal, egyelőre még kérdés.

 

nejlon 05

A Fidesz-frakció arra kéri a kormányt, tegye meg a szükséges lépéseket annak érdekében, hogy Magyarországon a lehető leghamarabb megszabadulhassunk az egyszer használatos műanyagoktól, könnyen újrahasználható és újrahasznosítható termékekkel váltva fel azokat – kérte Böröcz László (Fidesz) Facebookon közzétett videonyilatkozatában.

Az ügy előzménye, hogy a múlt héten még úgy volt: a parlament elé kerül az a törvényjavaslat, amely betiltaná az egyszer használatos műanyagok használatát. Az utolsó pillanatban azonban Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes visszavonta a törvényjavaslatot. A miértre az Innovációs és Technológiai Minisztérium adta meg választ.

A tárca közölte: a járványügyi készültség időszakában minden munkahelyet meg kell őrizni, így annak érdekében, hogy a műanyagipari vállalatok ne lehetetlenüljenek el a gazdaság újraindításakor, több időt kell hagyni számukra a technológiaváltásra való felkészülésre. A munkahelyek védelme érdekében ennek megfelelően az egyszer használatos műanyagok betiltásáról szóló törvényről később dönt az Országgyűlés.

nejlon 02 publicdomainpicturesVagyis amikor Böröcz László arra hívja fel a figyelmet, hogy „a környezet védelme és megóvása mindannyiunk közös érdeke és felelőssége, a klímaváltozás pedig tény, amelyhez alkalmazkodni kell”, lényegében nyitott kapukat dönget. Ami azért a környezet védelme szempontjából nem baj, sőt. 

A műanyagmentes vásárlás felé vezető út bizony kacskaringós, de azért vannak már eddig is bíztató eredmények. Megkerestünk több nagy hazai hipermarket-láncot, mondják el, hogyan készülnek a tiltásra, milyen terveik vannak a zizegő, könnyen szakadó, zöldség, gyümölcs, magvak, olykor húsok csomagolására használt nejlonzacskók kivezetésére (itt jegyezzük, meg: bár a fókusz a sokak által szidott zacskókon van, de e körbe tartoznak a szívószálak, az evőeszközök és még a fülpiszkálók is), s milyen lépéseket tettek eddig. Akadtak is olyan vállalatok, amelyek készséggel megosztották velünk véleményüket a kérdésben.

Az Auchan vállalati és társadalmi felelősségvállalási stratégiájának egyik alappillére a fenntarthatóság a törvényi szabályozástól függetlenül is. Ezért eddig is számos lépést tettünk  az egyszerhasználatos műanyagok visszaszorítása érdekében, és több projekten is dolgozunk jelenleg a témával kapcsolatban - válaszolta portálunknak Varga-Futó Ildikó, a cég kommunikációs és CSR igazgatója.

nejlon 03

Hangsúlyozta, hogy az áruházlánc már áprilistól elkezdte kivezetni az üzletekből a műanyag tányérokat, szívószálakat, fültisztító pálcikákat, és helyettük olyan "környezetbarát alternatívákat" kínálnak, amelyek papírból, cukornádból vagy bambuszból készülnek. Az új, környezetbarát választék már a polcokon van, szögezte le. Az utálatos egyszer használatos műanyagzacskükkal kapcsolatban megjegyezte: tőbb alternatív megoldás található a piacon, jelenleg vizsgálják, melyik lenne a legmegfelelőbb. 

Az Auchan egyébként már tavaly év végén komoly lépéseket tett a környezetbarát csomagolások terén. Ilyen volt a magyarországi piacon elsőként alkalmazott bevásárló kartondoboz, amely az otthoni tárolásra is praktikus megoldás lehet, vélekedett Varga-Futó Ildikó. Sőt, idén több egyszerhasználatos bevásárlótáskát is kivontak a forgalomból, amelyeket papír- és szövött, illetve 100 százalékban lebomló, házilag is komposztálható táskákra cseréltek le.

A Lidl Magyarország tudatos és felelős vállalatként hosszútávon kíván hozzájárulni környezetünk megóvásához – felelte kérdésünkre Tőzsér Judit, vállalati kommunikációs cégvezető. Kifejtette: az áruházlánc beszállítói partnereivel vizsgálja annak a lehetőségét, hogy az egyszer használatos műanyag zacskók helyett környezetkímélőbb alternatívát kínáljon vásárlóinak. A vállalat a mindenkori vonatkozó jogszabályoknak megfelelően jár el, így az egyszer használatos műanyag zacskókra vonatkozó jogalkotói specifikációk ismeretének függvényében és a törvénymódosítás hatályba lépését követően, az abban foglaltaknak megfelelő gyakorlatot fog folytatni. Hogy ez egész pontosan mit jelent, nem derült ki, mindenesetre bizakodásra ad okot.

nejlon 07

A műanyaghulladék visszaszorítása érdekében egyébként a cég az elmúlt két évben már több intézkedést is bevezetett. E szemlélet mentén vásárlóinak papír és 100 százalékban újrahasznosított öko bevásárló textiltáskákat is biztosít a vásárlás során, utóbbiért a vállalat tavaly ősszel elnyerte az Érték és Minőség Nagydíjat. A Lidl elkötelezett a saját márkás termékek és termékcsomagolások műanyag-felhasználásának minimalizálása mellett, ezért két éve bejelentette, hogy 2025-re húsz százalékkal csökkenti a műanyag felhasználását. Emellett saját márkás termékei plasztik csomagolásainak újrahasznosíthatóságát 100 százalékig biztosítani fogja. 

Az ALDI idén folytatja a „Tegyünk ma a holnapért” kampány keretében a „Mellőzni. Újrafelhasználni. Újrahasznosítani” szlogen alatt futó intézkedéseit, miszerint 2025-re a saját márkás termékei esetében 100 százalékban újrahasznosítható csomagolóanyagot fog használni, illetve 2025-ig 15 százalékkal csökkenti csomagolóanyag-felhasználását – közölte érdeklődésünkre Pákolicz Attila, az ALDI kommunikációját intéző Solutions Communications ügyvezető igazgatója.

nejlon 01Az áruházlánc az intézkedéscsomag keretein belül már kivezette kínálatából a szalagfüles műanyag bevásárlótáskákat, így jelenleg egy biológiailag lebomló anyagból készült táska, illetve papír és többször használatos táskák érhetők el az ALDI-üzletek pénztárainál. Az ALDI tavaly ugyancsak kivezette kínálatából az egyszerhasználatos műanyag evőeszközöket, poharakat, tányérokat is, amelyeket lebomló anyagból készült termékekkel helyettesített.

Egy tavalyi széleskörű vásárlói igényfelmérésre alapozva az ALDI elhatározta, hogy fokozatosan elhagyja a műanyag fedőket a magyar beszerzésű sajátmárkás tejtermékekről. A vállalat első körben a vajkrém, kefir és sajtkrém esetében mellőzi a plasztik fedőt, március végétől pedig a legkeresettebb tejfölökön is megszűnt a műanyag fedő, aminek következtében körülbelül 16,4 tonnával csökken az ALDI műanyag-felhasználása.

nejlon 04

Az ALDI üzleteiben is kimérős formában kapható a különböző magvak, zöldségek és gyümölcsök meghatározó része, valamint helyben sütött és friss pékáruk, kenyerek. Ez utóbbiakat papírzacskóba lehet csomagolni. Pákolicz Attila rámutatott: az áruházlánc természetesen nem tiltja, hogy a vásárlók saját zsák segítségével szerezzék be a mindennapokhoz szükséges árucikkeket, így a kimérős formában kapható termékeket akár hozott tárolóeszközben, például textilzsákban is ki lehet fizetni a kasszáknál. Az erre a lehetőségre vonatkozó felhívás az összes ALDI üzlet vásárlóterében kihelyezve olvasható. Igaz, így a kasszás kénytelen lemérni a zsákunkat is, de ennyi talán belefér, hogy a környezetet óvjuk.

Fotó: Minot, Needpix, Pexels, Pxfuel, Publicdomainpictures

 

Nyomtatás E-mail

Copyright PuzzleMedia 2017