Skip to main content

Háromezer vizsgálat a vásárlókért – górcső alatt a kékfrankosok

| Gourmet Riporter | Hírcsokor

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal közel tíz éve indította útjára hatósági termékteszt-sorozatát, a Szupermenta terméktesztet. A program célja a vásárlói tudatosság növelése, a vásárlói döntés segítése, és a társadalmi párbeszéd kialakítása a fogyasztók, a gyártók, a hatóság és az ágazat non-profit szervezetei között. A sorozat egyik következő terméke a kékfrankos száraz vörösbor.

 

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) 2014. novemberben kezdte a vásárlói tudatosság erősítésére is szolgáló hatósági termékteszt-sorozatát Szupermenta terméktesztet. Cikkünkben azt igyekszünk bemutatni, milyen folyamaton esnek át a különböző élelmiszerek. A Szupermenta-tesztek első lépése a széles vásárlói közönség számára elérhető termékek felmérése, vagyis az úgynevezett polcfelmérés elkészítése vásárlói megközelítésből. A polcfelmérést élelmiszerüzletekben, szaküzletekben és webshopokban végezik el. A felmérést követően rögzítik a boltokban talált termékek adatait.

A polcfelmérés után megbeszélést szerveznek a tesztben résztvevő szakértőknek, melynek során bemutatják a polcfelmérés eredményeit, és javaslatot tesznek a szűkítésre. Erre azért van szükség, hogy olyan termékkört vizsgáljanak, melyek hasonló tulajdonsággal rendelkeznek, így összehasonlíthatják azokat. A Szupermenta-tesztekbe általában 20–40 termék kerül be. A megbeszélésen leegyeztetik a laboratóriumokban vizsgálandó paramétereket és a teszt ütemtervét.

Az induló megbeszélésen meghatározott, a tesztben résztvevő termékek mintavételét a Központi Monitoring Mintavételi csoport és a hatósági munkatársak végzik. A vizsgálandó termékekből előre meghatározott számú mintát vesznek az üzletekben, vagy a termelőknél. A most zajló termékteszt során 35 darab, 2019-, 2020-, 2021-, 2022-os évjáratú kékfrankos száraz vörösbort.

kekfrankos 02

A termékeket élelmiszerbiztonsági és minőségi szempontok szerint vizsgálják a Nébih laboratóriumaiban. Az induló megbeszélésen meghatározott mikrobiológiai és analitikai paraméterek vizsgálatát végzik el. Egy termékteszt során akár 3000 laboratóriumi paraméter mérésére is sor kerül. A vizsgálatok befejeztével mérési jegyzőkönyv készül az eredményekről.

Ellenőrzik még a termékek csomagolásán szereplő jelölést, feltárják az esetleges hibákat, a gyártótól bekérik a termékek dokumentációit, és – amennyiben szükséges – kivonják a forgalomból, vagy eljárást indítanak, amely pénzbírsággal járhat. A vizsgálat során ellenőrzik a laboratóriumi mérések eredményeit.

A Szupermenta kedveltségi teszt célja valamennyi terméktípus esetében, hogy a termékeket vizsgálva és ízlelve, egyéb, vásárlói szempontból releváns információkkal egészítse ki a Nébih hatósági és laboratóriumi vizsgálatait. Kiemelten fontosnak tartják, hogy szakértő és laikus kóstolók egyaránt pontozzák a termékeket, hiszen így több különböző, akár eltérő vélemény is megjelenhet a végeredményben, amelynek köszönhetően általános képet kaphatunk.

A termékek értékelése legtöbbször „vak-kóstolásos” módszerrel történik, azaz: a résztvevők nem tudják, hogy mely sorszám, melyik márkát takarja valójában.
A teszteredményeket a Nébih és a Szupermenta weboldalán tesszik közzé. Az eredményközlő anyagokat szakmai anyag alapján készítik el, melyben feltárják az egyes vizsgált paraméterek eredményeit, a jelölés vizsgálat során tapasztalt hibákat, valamint a kedveltségi vizsgálat eredményét, a rangsort és a dobogós termékeket.

vinagora borverseny 03

Az írásos anyagok mellett készítenek egy letölthető táblázatot is, melyben összesítve megtalálhatóak a vizsgált termékek legfontosabb adatai, valamint a hatósági, laboratóriumi és kedveltségi vizsgálatok eredményei. A dobogós termékek gyártói, forgalmazói 1 évig használhatják a Szupermenta-emblémát.

 

Fotó: Nébih, Decanter, GR

Címkefelhő