Fő tartalom átugrása

Érzelmi ételekkel készüljünk az ünnepekre!

| Gourmet Riporter | Hírcsokor

A kiegyensúlyozott táplálkozásban kiemelt helyet foglalnak el a vörös húsok, hiszen számos olyan ásványi anyagot tartalmaznak, amelyek más élelmiszerből nehezen lennének felvehetők – hangzott el az „Ünnepeljen malaccal” kampány sajtóeseményén. A fogyasztásösztönző akciót idén is az ünnepi időszakra időzítették. A kampány két infuenszere, Borbás Marcsi gasztro-műsorvezető és Hentes Robi tiktoker receptvideókat oszt meg a promóciós időszakban, valamint nyereményjátékot hirdetnek, amelynek fődíja egy sertéstermékekkel teletöltött hűtőszekrény.

 

Miért kell a sertéshúsfogyasztást idehaza ösztönözni? – tette fel az adekvát kérdést Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára, és valószínűleg az olvasó gondolatiban is ez merül fel elsőként a hírt olvasva. Hiszen mégiscsak a legalapvetőbb húsfélénk, hagyományainkban is nagy szerep jut a sertéshúsnak, illetve az abból készült feldolgozott élelmiszereknek.

Az államtitkár rávilágított: az eddigi kampányok megmutatták, hogy van értelme a népszerűsítésnek, már csak azért is mert, mert a sertéshús felhasználása terén is újra és újra meg kell újulni, és újat mutatni az új fogyasztók számára. „Meg kell védenünk a fogyasztási szokásainkat, gasztronómiai tradícióinkat, amelyek a 21. században a támadások kereszttüzébe kerülnek” – hívta fel a figyelmet.

sertéskampány feld

Feldman Zsolt

Ezért hirdette meg idén is az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum és a Magyar Húsiparosok Szövetsége fogyasztásösztönző, Ünnepeljen malaccal! szlogennel futó kampányát immár tizenharmadik éve. Magyarországon évente körülbelül 30 kilogramm sertéshús fogy fejenként, ami így a baromfi után a második legnépszerűbb húsféle. Közkedveltsége elsősorban abban rejlik, hogy számtalan módon elkészíthető, ráadásul az ünnepi asztalon is ott a helye.

Feldman Zsolt hangsúlyozta: a fehérjeforrásban annyi a hozzáadott gasztronómiai érték, ami a mindennapokban és az ünnepek alkalmával egyaránt nélkülözhetetlenné teszi. Kiemelte azt is, hogy kiegyensúlyozott, mozgásban gazdag életmóddal, hasznos a hús, azon beül a vörös hős fogyasztása is. A politikus szerint ez egy alapvető üzenet a 21. század fogyasztójának.

Az ágazat ugyanakkor számos viszontagságon ment keresztül az elmúlt években, hiszen az afrikai sertéspestis, vagy a koronavírus-járvány rendkívüli módon megviselték. Ha a kihívások nem is múltak el, a szektor ma újra stabil pályára állt, amelyet az államtitkár is megerősített a fogyasztásösztönző kampányt beharangozó sajtótájékoztatón.sertéskampány gicz

Giczi Gergely

A Vidékfejlesztési Program keretei között közel 450 sertéstartással foglalkozó vállalkozás részére csaknem 85 milliárd forintnyi fejlesztési forrást biztosítottak és az idén meghirdetett beruházási támogatásokra több száz sertéstartó jelentkezett. „Ez nagyobb hatékonyságot, magasabb szintű állatjólétet és nemzetközi összevetésben is egy sokkal versenyképesebb hazai sertéságazat fejlődését segíti” – mutatott rá az államtitkár, hozzátéve, hogy 2024-ben a sertéshízó állatjóléti támogatásra 10,2 milliárd forint áll rendelkezésre.sertéskampány 04„Az egészségtudatosság tekintetében a vörös húsokkal kapcsolatos korábbi ellenérzések eltűnni látszanak” – jelentette ki az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese. Giczi Gergely szerint ma már a táplálkozási szakemberek is elismerik, hogy a vörös húsoknak – azok ásványianyag- és vitamintartalma miatt – igenis helye van a kiegyensúlyozott táplálkozásban. A sertéshúsban több B-vitamin, vas, cink mellett esszenciális aminosavak is megtalálhatók, amelyek nélkülözhetetlenek az egészséges táplálkozásban. A sovány húsok, mint például a karaj nagyszerűen beilleszthető az egészségtudatos étrendbe, ráadásul változatosan elkészíthető. Arra ösztönzött, hogy a családok az ünnepi menü összeállításánál idén is döntésének a sertéshús mellett.sertéskampány 06

Hentes Robi

A szakember elmondta: a kampány során arra törekszenek, hogy minél sokrétűbb eszközökkel hívják fel a figyelmet a sertéstermékek fogyasztására. Ezért influenszerként az ismert „gasztroangyal”, műsorvezető, Borbás Marcsi mellett megjelenik a kampányban a TikTokon több mint hetvenezres követőtáborral rendelkező Hentes Robi is. A két tartalomgyártó a kampány során receptvideókat készít, valamint saját receptötleteket is megosztanak.

A kampány az egész ünnepi időszakot felöleli, ráadásul 2024. december 5–12. között nyereményjátékot is hirdetnek a https://www.facebook.com/agrarmarketingcentrum oldalon, amelynek fődíja egy sertéstermékekkel teletöltött hűtőszekrény.sertéskampány eder

Éder Tamás

Az ágazat helyzetét illetően a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke, Éder Tamás elmondta: az elmúlt két esztendő összevetésében az idei év kicsit jobb képet mutat, az ágazat várhatóan növekedéssel zárja az évet. A húsfeldolgozás és tartósítás a várakozások szerint 5–6 százalékos volumennövekedést mutat, a készítménygyártás tekintetében ennél is magasabb lehet az emelkedés.sertéskampány 01Mindeközben a belpiacon fokozódik az importnyomás a lengyel, osztrák, spanyol cégek részéről, letörve a magyar beszállítói árakat. A szakember ennek kapcsán rámutatott: ahhoz, hogy a hazai fogyasztók a jövőben is biztosan számíthassanak a magyar sertéshúsra és húskészítményekre, szükséges, hogy a vásárlók elsősorban magyar húst és húskészítményt vegyenek le az üzletek polcairól a hétköznapokon éppúgy, mint az ünnepek előtt.sertéskampány 02

Majoros Zsolt, Borbás Marcsi, Hentes Robi (b-j)

A Sunhill Bistro skybarjában berendezett grillteraszon az étterem séfje, Majoros Zsolt, valamint Borbás Marcsi és Hentes Robi készített frissen finom falatokat a megjelenteket. Közben Borbás Marcsi kiemelte: a magyar emberek évszázadokon át tartottak sertést, az állatokat szeretetben nevelték fel. Kitért arra is: manapság sokan ágálnak a húsfogyasztás ellen, ám a házaknál levágott állatok „boldogan élték az életüket”, kegyes halállal múltak ki, és becsben volt tartva minden porckájuk, a sertésnek a fülétól a farkáig mindent testrészét hasznosították. „A sertés feláldozta az életét azért, hogy a családnak legyen mit ennie hónapokon át” – hangsúlyozta a „gasztroangyal”.sertéskampány 05Úgy vélte, lehet húsmentesen táplálkozni, de a vitaminokat, nyomelemeket ebben az esetben is be kell vinni valahogy a szervezetbe. Felhívta arra is a figyelmet, ne csak az állat húsát fogyasszuk el, hanem a belsőségeket is. „Ne hagyjuk a kultúránkat elveszni, nem kell minden új irányzatnak bedőlni! Nem szükséges minden nap húst enni, fogyasszunk annyit, mint a nagyszüleink, de együnk minden héten. Azok az ételek, amelyek nemcsak táplálnak bennünket, hanem érzelmileg is sokat jelentenek, azok a mi érzelmi ételeink, amelyeken felnőttünk, amelyek eszünkbe juttatnak jeles ünnepeket, a felmenőinket. Ne fosszuk meg ezektől a hagyományainktól a gyerekeinket, legyen nekik is egy jó töltött káposzta receptjük! Ha megszakítjuk a folytonosságot, nemcsak az étkezési kultúránk változik meg, de elfelejthetjük az őseinket” – húzta alá Borbás Marcsi.