
A fiatalok a magyar borokat kedvelik
Az elmúlt két évben jelentősen nőtt az alkalmi borfogyasztók aránya a 18–40 éves korosztály körében, a választásnál egyre inkább előtérbe kerül az egészség- és környezettudatosság, valamint a magyar termőhely fontossága – állapította meg a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa megbízásából készült reprezentatív kutatás.
A felmérés a Z generáció (18–29 évesek) és az Y generáció (30–40 évesek) borfogyasztási szokásait vizsgálta, amelyből kiderült, hogy a fiatalabb felnőttek számára a borfogyasztás már nem csupán hagyomány vagy gasztronómiai kiegészítő, hanem értékválasztás is. A jövő borfogyasztóit a bor természetes összetevői, az adalékanyag-mentesség, a termék mögötti történet, a termelői felelősségvállalás és a bor származási helye is érdekli – áll a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) által az MTI-hez eljuttatott közleményben.A kutatás jól látható változásokra is rámutatott: míg korábban a bor nem számított igazán népszerű italnak ebben a korosztályban, mára kezd előtérbe kerülni. A 2023-as eredményekhez képest a borfogyasztók aránya számottevően nőtt, a Z generáció esetében 23, az Y generációnál 8 százalékponttal.
Bár a rendszeres borfogyasztás még mindig nem jellemző a fiatal felnőttekre, alkalmi élvezetként egyre többször jelenik meg, legalábbis a válaszadók 55 százaléka így nyilatkozott. Ebben főleg a Z generáció jár az élen, esetükben minden harmadik válaszadó kóstol bort alkalmanként, míg az Y generációban ez minden ötödik emberre igaz. A megkérdezettek több mint fele szerint a mértékletes borfogyasztás legnagyobb előnye az egészségre gyakorolt kedvező hatás és a társasági élmény, amit egy-egy pohár bor nyújthat.„A kutatás azt mutatja, hogy a fiatalabb felnőtt generációk körében újfajta szokás alakult ki a borral kapcsolatban: az élményalapú, tudatos borfogyasztás. Számukra fontos, hogy a bor hazai termőhelyről származzon és a termelés során a fenntarthatóság egyre nagyobb szerepet kapjon. A kutatás arra is rávilágít, hogy a fiatal felnőttek hamarabb válnak borfogyasztóvá, mint korábban. Ez a jelenlegi piaci helyzetben új lendületet adhat a hazai borászok számára” - vélekedett Gulyás Andrea, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának társadalmi kapcsolatokért és kommunikációért felelős igazgatója.
A kutatás vizsgálta az egészség- és környezettudatosság szerepét is a borválasztásban. A fiatal felnőttek egyre nagyobb figyelmet fordítanak a borok összetevőire és azok egészségre gyakorolt hatására, a válaszadók több mint harmada figyel ezekre. Különösen a kedvező élettani hatások, a szív- és érrendszerre gyakorolt hatás, az alacsonyabb alkoholtartalom, valamint a bor természetes összetevői és az adalékanyagmentesség szempontja került előtérbe. A vármegyeszékhelyeken élő válaszadók fele tudatosan választ ilyen borokat.
A helyi termelők és a fenntartható szőlőtermesztés támogatása szintén fontos aspektusnak bizonyult, a válaszadók csaknem fele ezt értékeli, és a hazai borok továbbra is kiemelt népszerűségnek örvendenek, a megkérdezettek jóval több mint fele a magyar borok mellett tette le a voksát.
Bár a megkérdezettek nagy részénél az egészség és a természetesség kéz a kézben jár a borválasztásnál, a bio vagy organikus minősítésre nem fektetnek nagy hangsúlyt: Budapesten csupán 2, a községekben 3, míg a városokban és vármegyeszékhelyeken élők 10, illetve 9 százaléka figyel erre borválasztáskor.
Fotó: Stockcake; Pexels