Skip to main content

Nyitottak a magyarok a hűsítő kávékülönlegességekre

| Gourmet Riporter | Kávéház

Egyre gyakoribbak a forró nappalok, a hőségben pedig másra sem vágyunk jobban, mint a felfrissülésre. A kávékedvelők több mint fele rendszeresen vagy alkalmanként fogyaszt jegeskávét a nyári hónapokban, sokan a kánikulában bárhol, bármikor örülnek egy hűsítő italnak – derült ki egy friss reprezentatív kutatásából. 

 

A forróságban különösen jól tud esni egy pohár jegeskávé, és általánosságban elmondható, hogy a magyar kávékedvelők is szívesen választják a hűsítő változatokat a nyári időszakban – vonja le a következtetést a Costa Coffee és a gkid egy júniusában készített közös felmérés nyomán. A kutatásban résztvevők több mint fele (52 százalék) iszik jegeskávét alkalmanként vagy rendszeresen.

A Nielsen piackutató adatai szerint a május végén befejeződött egyéves időszakban a magyar kiskereskedelmi kávépiac 82,8 milliárd forint nagyságú volt. A piac értékben 20 százalékkal bővült, miközben az értékesített kávé mennyisége volumenben 11 százalékkal 18,2 millió tonnára csökkent a megelőző évhez képest. A kávé ára jelentős részben az alapanyag drágulása és a gazdasági környezet alakulása miatt emelkedett, így kisebb mennyiséget vásároltak a fogyasztók.

costa 03

A magyar kávépiacon továbbra is az őrölt kávé piaca jelenti a legnagyobb részpiacot, míg a Coca-Cola HBC (CCHBC) Magyarország által képviselt márkák – a Costa Coffee és a Caffè Vergnano – szempontjából legfontosabb a szemes kávék és a Nespresso kompatibilis kapszulák piaca. A május végével zárult 12 hónap során az egy évvel korábbihoz képest a szemes kávé értékesítése mennyiségben minimális mértékben csökkent, míg a Nespresso kompatibilis kapszulák piaca volumenben kismértékben még nőtt is. E két szegmensben (szemes és kapszulás kávé) az árak emelkedése ellenére sem csökkent érdemben a fogyasztás, a minőséghez szokott fogyasztók megmaradtak szokásaiknál.

costa 02

S hogy a fenti adatok miért érdekesek (önmagukon túlmutatva)? Mert a minőségi kávé iránti igény akkor is fontos szempont, ha igazi élményt kínáló jeges változatot fogyasztanánk. A bevezetőben említett júniusi kutatásból kiderült, hogy a fogyasztók körében a legfelkapottabb típus a fagylaltos kávé (43 százalék) és a cappuccino freddo (40 százalék), de népszerű még a frappé (27 százalék) és az espresso freddo (24 százalék) is. A nők kedvence a fagylalttal készült kávé a nyári időszakban (49 százalék), míg a férfiak leginkább a mediterrán országokban közkedvelt cappuccino freddót (37 százalék) választják.

costa 05

A jegeskávé fogyasztása a nők körében jellemzőbb. Miközben a nők majdnem kétharmada fogyaszt jeges kávéitalokat, a férfiak esetében ez az arány csupán 45 százalék. Érdekesség, hogy a fiatalabb válaszadók közül többen kortyolnak a hideg változatokból: tízből tíz 29 év alatti válaszadó iszik valamilyen rendszerességgel jegeskávét, míg a 30-39 év közöttiek esetében tízből heten mondták ezt, és a kor előrehaladtával tovább csökken az arányuk.

Sokan szeretik egy csésze forró feketével kezdeni a napjukat, de a jegeskávét a legtöbben (68 százalék) inkább a délutáni órákban isszák. Délelőtt a válaszadók 36 százaléka tart szünetet egy hűsítő ital mellett, míg a válaszadók ötöde inkább reggel szereti elfogyasztani a hideg kávéitalát. A nap végén a legfiatalabb korosztály jegeskávézik átlagon felül, a 18-29 évesek 14 százaléka akár este is elfogyaszt egy pohárral a frissítő italból, míg az összes válaszadó körében mindössze 5 százalék ez az arány.

costa 01

A kutatásában részt vevők 40 százaléka nyáron bárhol, bármikor szívesen elfogyaszt egy frissítő kávéitalt. Az összes válaszadó harmada otthon, családi körben szeret meginni egy jéggel is megbolondított feketét, ugyanakkor mindez a 18-29 évesek csupán 6 százalékára jellemző. A fiatalok 69 százaléka szívesen jegeskávézik akár egyedül is, 49 százalékuk pedig inkább ellátogat egy kávézóba az élményért.

„A nyári kávéfogyasztási alkalmak elengedhetetlen kelléke a jegeskávé, amely már évszázadok óta nyújt frissítő kávéélményt a fogyasztó számára. A receptek országonként eltérők, számtalan elkészítési mód létezik a világon, amelyek közül lehetetlen legjobbat választani és nem is kell: a kávéélményt a minőségi alapanyag, az egyéni preferenciák és a kreativitás határozza meg. A jegeskávé nem szimplán egy energiát adó ital, hanem szinte desszert, amely a hétköznapok öröm- és élvezetforrása, kiszakít a valóságból” – véli Gávris Iván, a CCHBC Magyarország kávészakértője.

 

Fotó: Follycoffee, Pixhere, Costa

Címkefelhő