Frenkie goes to Caracas
Különleges koktélversenyt rendeztek a közelmúltban, amelynek egyediségét az adta, hogy a főszponzor a fenntarthatóságot helyezte a középpontba. Az Artisans of Taste versenyen a bartendereknek saját készítésű alkotóelemeket kellett beépíteniük kreációikba. A rendkívül érdekes viadalt végül Varsányi Ferenc, alias Frenkie nyerte meg, így ő utazhat Venezuelába egy tanulmányútra.
A cikk címe egy legendás zenekar, a Frankie goes to Hollywood analógiája kapcsán jutott eszembe, miután a KAA Mixology bárban kihirdették a Diplomatico Rum Artisans of Taste koktélverseny győztesét. A párhuzam nem véletlen: az est folyamán Varsányi Ferenc, Frenkie tűnt a legagilisabbnak, amúgy is különc figura, a védjegyévé váló baseball sapkáival – akár az együttes egykori énekese, Holly Johnson. Persze, nem csupán 100 fokon forrt, minden tudás is a kisujjában van. Előadása – vélelmezzük – letaglózó lehetett a többi, jóval nyugodtabb indulónak. Persze, az ital íze sem lehet közömbös!Amíg azonban eljutottunk a végkifejletig a harmadik magyarországi Artisans of Taste versenyen, történt egy és más. A verseny előtt megkérdeztük Schöck Norbertet, a Diplomatico márka nagykövetét, mire érdemes figyelni. A szaktekintély elmondta: a verseny főszponzora, a venezuelai Diplomatico, amely lehetőségei szerint mindent megtesz a fenntarthatóságért (már amennyiben el tudjuk fogadni ezt egy alkoholt gyártó cégtől).
Schöck Norbert
Tételezzük fel, hogy el, már csak azért is, mert Schöck elmondása szerint a Diplomatico a rumot fenntartható módon készíti, a gyártás során igyekeznek nem kizsigerelni a környezetet. Emellett – és ezért nagy piros pont jár a cégnek – gondot visel a társadalomra, odafigyel a helyi közösségre: 29 iskolába juttat el tan- és sportszereket, 7000 gyermeket támogatva ezzel, emellett a lepárló orvosi ellátást biztosít a dolgozóinak és családtagjainak – ezzel is egyben tartva a közösséget. Még szemetet is szednek közösen a lakossággal.S hogy mindez miért lényeges? Mert a bartendereket is a fenntarthatóság irányába terelik a versenyen. A mixereknek be kell tudni építeniük gondolkodásukba a fent említett eszméket és olyan italokat kell készíteniük, amelyek a fent említett elveknek megfelelnek. Ezért a versenyen az indulóknak saját készítésű alkotóelemeket is kötelező beépíteniük a koncepciójukba. Ez lehet szirup, újrapárolt elem, infúzió. Vagyis az kevés, ha kifacsarnak egy narancsot.A verseny során a zsűri három fő szempont szerint pontozta a versenyzőket. Figyelték a saját készítésű összetevők harmóniáját a rummal, és arra is koncentráltak, hogy a bartendernek mennyire sikerült a fenntarthatóságot beépítenie a koncepciójába, amit a negyedórás prezentáció során be is kell mutatnia. Végül értékelték azt is, hogy a versenyző milyen szinten tudta kihasználni a lehetőséget arra, hogy közösséget építsen, illetve képes volt-e adni valamit a közösségnek.Vagyis a verseny egyáltalán nem könnyű, sőt, többszörösen nehezített a pálya, de mindez szándékos, a szervezők szeretnék megváltoztatni a fogyasztók gondolkodását. „Éppen emiatt mindenki nyertese a versenynek már az első mixelés előtt, mert ha az indulók fel tudják venni ezt a nézőpontot, azzal csak nyerhetnek ők is, a közönség is” – fogalmazott Schöck Norbert.A zsűri tagja volt Max La Rocca, olasz legenda, Szabó Zoltán, az első verseny győztese, valamint Nemesvölgyi Attila, a Babka tulajdonosa. Mindannyian maximálisan tisztában vannak az ízvariációkkal, az elkészítési módokkal.
Szabó Zoltán és Max La Rocca (b-j)
A versenyre úgy lehetett nevezni, hogy be kellett nyújtani a tervezett koncepciót írásban, aminek alapján Madridban, egy a világ 50 legjobbja közé beválasztott bárban elkészítették a recepteket. Így választottak ki tíz indulót. Magyarországon kívül több országban is megrendezik a helyi döntőt, amelyeknek győztesei eljutnak Venezuelába, egy tanulmányútra.A tíz hazai induló közül hárman nem tudtak elindulni KAA-ban, amelynek különleges, harmincas éveket idéző atmoszférája igazi versenyhangulatot teremtett. A hét bartender két csoportban mutatta be alkotásait.A WhiskyNet szervezésében lezajlott eseményen érdekes bemutatók, egyedi összetevők kerültek a poharakba. Ezek közé tartozott a kombucha, a Hokkaido tök, az epres cukor, a rozmaring, az eukaliptusz, a tonkababos virágpor, blendelt helyi kávé cukorral, vagy akár a Rózsavölgyi csokoládé.Az előadások lekötötték a figyelmet, repültek a percek, a hangulatot mégis Frenkie kavarta fel a leginkább. A Hotsy Totsy Bar tulajdonosa meg is nyerte a versenyt. Frenkie goes to Caracas.