Skip to main content

Tíz éve született az egri csillag

| Gourmet Riporter | Pincesor

Beköszöntött a tavasz, ismét kóstolhatók a legújabb egri csillagok. Azt viszont talán kevesebben tudják, hogy a ma oly népszerű ital mindössze egy évtizeddel ezelőtt született. A fehér házasítás mára méltó párja lett a híres bikavérnek, nem csoda, ha évi egymillió palackot állítanak elő belőle az egri borászok.

 

Eger környékén a szőlők sokszínűségének köszönhetően a házasításoknak régi hagyománya van. A borvidéken nincs egy kiemelt fehérszőlő-fajta, ami önmagában, területileg és mennyiségileg is meghatározó lenne, viszont az ültetvények közel 45 százalékán fehér fajtákat művelnek. Ennek kapcsán született a gondolat tíz éve, amikor egyébként is útkeresésben volt az egri borvidék, hogy a tájegység legemblematikusabb bora, a bikavér mintájára a pincészeteknek érdemes volna készíteni egy házasított fehérbort is, méghozzá közös márkanév alatt.

bikaver parbaj 04

Az addig főként vörösborairól ismert egri borvidékről 2011-ben kóstolhatták a borkedvelők az egri csillagok első évjáratait. A kezdetekkor tíz pincészet csatlakozott, majd az egymást követő években ez a szám folyamatosan nőtt, ma már legalább 25 birtok borai közül válogathatnak a fogyasztók. Az egri csillag minimum négyféle szőlőfajtából álló házasítás, amelynek legalább a felét Kárpát-medencei fajták teszik ki.

egri csilalg 02

Három kategóriát különböztetetnek meg: a classicus, a superior és a grand superior, amelyek mind száraz borok. A classicus általában friss, üde, intenzív gyümölcs- és virágaromákat lehet érezni benne. A superior egy koncentráltabb, hordós érlelést kapó tétel, a grand superior pedig attól lesz igazán izgalmas, hogy minden belekerült szőlő egy dűlőről származik. A classicus egri csillagok tökéletesek egy hétköznap estére, egy házibuliba vagy fesztiválra, a superior és a grand superior palackok pedig képesek komoly borélményt nyújtani, magukban vagy egy jól megválasztott ételpárosítással együtt.

borkotveny 10

Eltelt egy évtized, és ezalatt megismerték a bort, ami a magyar közösségi bormárkák közül az egyik legsikeresebb lett. Ma már évi egymillió palackot állítanak elő az egri csillagból, amiből így meghatározó szegmens vált a borpiacon. – A következő időszak kihívása a csillag stílusának csiszolása, egységesítése lesz – határozta meg a fejlődés irányát Gál Tibor borász. – Meg kell néznünk, hogy melyik palackok a legsikeresebbek, és az min múlik. Az aromatikán, a szerkezeten vagy a kommunikáción? Ahhoz kell igazítani a többit – tette hozzá.


Fotó: Busák Attila, Gál Tibor, Gourmet Riporter 

 

Címkefelhő