
Aromatérkép segít a borválasztásban
A rendszerváltoztatás óta sokat fejlődött a magyar borkultúra. Egyre többen tudják, milyen illatokat, ízeket érdemes keresni egy adott fajtában. Sokan ugyanakkor még ma is tanácstalanul állnak az üzletben, ha bort kell választaniuk. A Hilltop új címkéi mostantól igazi fogódzót nyújtanak azoknak is, akik kevésbé tájékozottak a borok világában.
Irsai Olivér, chardonnay vagy olaszrizling? Mind száraz fehérbor, mégis nehéz a választás. Gyakran tanakodunk így magunkban az üzletben, mielőtt bort tennénk a kosarunkba. Hiszen ha nem vagyunk szakértők, nem is olyan könnyű eligazodni a – szerencsére – egyre nagyobb borkínálatban. Melyik palack passzol a legjobban a vacsora mellé, milyen fajtának örülnének legjobban a vendégeink.
A dilemma feloldásában segít mostantól a neszmélyi borvidék legnagyobb borászata, a Hilltop, amely megújult címkéin egyedi aromatérképpel igazítja útba a vásárlót. A borászat az aromatérképpel ábrázolja, hogy egy adott tételre milyen zamatok jellemzők, így még a laikus borfogyasztók is könnyen megtalálják az ízlésüknek megfelelő palackot.
Persze, nincs új a nap alatt, hiszen az aromakört évtizedek óta használják borkóstoláshoz. Dr. Ann C. Noble, a University of California (UCLA) professzora találta ki még a nyolcvanas években, amikor kutatásai során azt tapasztalta, hogy a képzetlen borfogyasztók számára borkóstolás során mekkora nehézséget okoz kifejezni, milyen aromákat éreznek a borban. Ahogy az egyes tételek íz- és illatjegyeik szerinti összehasonlítás is.
Noble az aromakört egyfajta segédeszközként alkotta meg: kör alakú skálákon helyezte el a jellemző aromákat a gyümölcsöstől a fáson át a fűszeresig több jegyet meghatározva. Az aromákat a könnyebb azonosíthatóság kedvéért színekkel jelölte. A körök elsődleges, másodlagos, de akár harmadlagos aromákat is leírnak, így segítenek lebontani az ízélményeket, és megfogalmazni a kóstolt bor jellemző jegyeit. Az aromakör kiegészíti az érzékszervi észlelést, segít megjegyezni a kóstolt borokat, azonosítani a kedvelt íz- és illatjegyeket, továbbá megosztani az élményt másokkal.
A Hilltop idén megújult címkéin is ezt az aromakört használja egy letisztultabb, könnyen értelmezhető formában. A cég borai nyolcfajta íz- és illatvilágon (egzotikus, virágos, növényes, parfümös, ásványos, piros gyümölcsös, csonthéjas és fehér gyümölcsös) keresztül mutatkoznak be a címkéken.
Minden tétel címkéjének mintázata és – az adott aromakörhöz igazodva – a címke színe is egyedi. Az egyes tételekben érezhető ízek és illatok intenzitását az adott borra jellemzően a címkén látható aromakör 1-10 tartó skálája mentén kirajzolódó színes aromatérkép mutatja meg. Az aromatérképet „leolvasva” mindenki könnyedén eligazodik a Hilltop borai között és megtalálja a maga kedvencét. A hátcímkén megtalálható a borászat saját véleménye is, illetve a vásárló további információkat is talál, például, hogy mihez érdemes fogyasztani a bort.
A rendszerváltás óta eltelt több mint három évtizedben sikk lett érteni a borhoz, egyre szélesedik az a réteg, amely tudja, mi az, amit érdemes keresni egy fajtában egy adott borvidéken. Mára megérett a helyzet, hogy egy ilyen címkét látva az átlagfogyasztó is elgondolkodjon a vásárlás előtt, vélték a borászatnál. – A Hilltop harminc éve híres az innovációról, ezt példázza a címkék megújulása is – jelentette ki Herczeg Ágnes, borszakértő azon az online eseményen, amelyen a Hilltop bemutatta újítását. Az est házigazdája úgy vélte, aki a mindennapokban a fogyasztókhoz tud szólni, hogy tudatosabban kóstoljon, válasszon bort, sokat tehet egy ország borkultúrájáért.
– Ezelőtt több évtizeddel egy angol kereskedő azt mondta: ha valaki nagyon díszes üvegben kínálja borát, az a „halál csókja”, mert a fogyasztó azt hiszi: a palackkal akarják „kiszúrni a szemét” – fogalmazott Keresztury Éva, a Hilltop alapítója a palackok megújult külseje kapcsán. Ezért az a cél lebegett a szemük előtt, hogy a címke azt tükrözze, ami a palackban található. Az volt a vezérlő elv, hogy biztosítsanak egy fogódzkodót, így jött az aromakörök ötlete Ann C. Noble aromatérképe nyomán.
Az aromakörök segítségével önmagáról is többet megtudhat a fogyasztó, vélekedett Keresztury Éva, aki egyébként kilátásba helyezte, hogy az aromakör később további elemekkel bővül, valamint a címkéket is finomítják. Kamocsay Ákos a Hilltop főborásza ehhez hozzátette, természetesen az is befolyásolhatja majd az aromaköröket, hogy nem minden évjárat egyforma.
– Életünk legjobb döntése volt Neszmélyre költözni és megalapítani a borászatot – idézte fel az 1993-as kezdeteket főborász hozzátéve, hogy a fantasztikus táj még mindig lenyűgözi, nem tudja megunni, s persze a régió termővidéknek is kiváló. A történelmi borvidék akkoriban, vagyis a kilencvenes évek elején „került vissza a térképre” a szocializmus évtizedei után. Az első években angol exportra dolgoztak, amin később változtattak, és komoly energiát fektettek abba, hogy a magyar piacot is „megteremtsék”.
A római kor óta ismert, Szlovákiával határos, Dunára néző dűlőkön elterülő borvidék klímája és talajösszetétele különösen kedvez az üde fehérboroknak. A régió oltalom alatt álló borai kellemesen virágosak, gyümölcsösek és illatosak. A fehérborok halványzöldtől a szalmasárgáig terjedő tételeiben szinte megcsillan a neszmélyi dűlőket sütő napfény, így válasszunk akár neszmélyi Irsai Olivért, chardonnay-t vagy olaszrizlinget, nem fogunk csalódni. A középárfekvésű borcsaládot forgalmazó Hilltop ma már 400 hektárnyi szőlőn gazdálkodik.
– Mindig fontos volt számukra, hogy a bornak legyen illata, főleg, ami a fajára jellemző, mert ez korábban nem volt evidens Magyarországon – avatta be a közönséget Kamocsay Ákos. Hozzáfűzte: az első illat, benyomás után, lényegében eldől a bor sorsa. A főborász igazán büszke arra, hogy sikerült kivívniuk a fogyasztók szimpátiáját, akik ma már úgy vélekednek a borászatról, hogy palackjait érdemes levenni a polcról, mert megérik az árukat, és nem csalódik benne az ember. – A legnagyobb dolog, hogy ezt az érzést máig fent tudtuk tartani – szögezte le Kamocsay Ákos.
Az online borbemutató egy kóstolóval is kiegészült, itt debütált a pincészet új terméke, a Gyöngy. A welcome drink nevéhez híven gyöngyöző bor, sauvignon blanc és muskotály házasítása. Egy igazi, kedves, szomjoltó tétel – jellemezte a a borcsalád új tagját Kamocsay Ákos. A különleges kóstoló fényét tovább emelte, hogy az illatok, aromák analizálásában Lipovszky Csenge, Európa egyetlen illatesztétája is részt vett. Megtudhattuk tőle, hogy az illatok története az emberiséggel egyidős. Felfedeztek olyan ősi barlangsírokat, ahol a temetkezés során felhasznált több tonnányi virág maradványaira bukkantak.
– Az illatok azonban a mai napig megmaradtak szellemi szinten, mert nem lehet azokat úgy integrálni, mint az ételeket vagy az italokat. Sokkal több a szaglásunk annál, mint amit a hétköznapokban használunk. Mivel senki nem oktatja az illatokban rejlő szépséget, úgy döntöttem, ezt a területet választom hivatásomnak – mondta Csenge. Márpedig egy bor illatanyaginak és ízeinek befogadásakor lubickolhatunk az örömökben: egy ízben az illatok nyolcvan százalékban felelősek, míg az ízlelőbimbók mindössze húsz százalékban.
Fotó: Hilltop, Boom, Lipovszky Csenge, Herczeg Ágnes