
Csodás, friss, zöld kincs a Délvidékről
A legmagasabb, 3 csillagos minősítéssel díjazta a Great Taste Awards szakmai zsűrije a Donum Terrae Tökmagolajat. Az eredmény azért is figyelemre méltó, mert ebben az évben közel 12,5 ezer termék került a zsűri tagok asztalára, s a tekintélyes mennyiségből mindössze a nevezettek egy százaléka kapta meg a kimagasló minősítést.
A Donum Terrae leginkább Horgosról és környékéről termett tökből készíti tökmagolaját, amely eddig még nem ért el 3 csillagos eredményt a Great Taste Awardson. Az elmúlt három évben 1 csillagosra értékelték a bírák a cég tökmagolaját. A most született eredmény azt mutatja: a magyar cég még nagyobb odafigyeléssel és gondoskodással készíti olaját.
A Donum Terrae tökmagolaját a bírálók úgy jellemezték, hogy színe lenyűgöző, magával ragadó. Kiemelték, hogy illata pörkölt mogyorós aromákkal tölti meg az orrot. Illata gazdag, s telt frissesség jellemzi, mindez együtt tökéletes példája egy olyan olajnak, ami igazi minőséget képvisel. Más bírák gyönyörű színét és tiszta, üde aromáját emelték ki. „Csodás, friss, nem fáradt. Finom. Egészen különleges” – jellemezték a terméket.
A cég tökmagolaja mellett tökmagkrémje is szép sikert ért el, amelyet egy csillagra értékelték az ítészek. A termék bírálata során kiemelték a krém igazi zöld megjelenését, ízletességét, nagyszerű egyensúlyát. Egy másik kóstoló megjegyezte a sűrű textúra szokatlanságát és kíváncsi lett volna, miként viselkedik vagy változik meg a krém, ha alapanyagként használnák fel. A Tökmagkrém önmagában valóban nagyon tömény, ahogy mondani szokás, tapad-ragad, nem véletlenül kedvenc felhasználási módja a krémből tejföllel készült mártogatós.
A Great Taste Awards a világ legmegbízhatóbb és legrangosabb szakmai fóruma, ahol a 450 tagú zsűri vakkóstolás útján értékeli a különböző kategóriákba benevezett termékeket. A zsűri tagjai között Michelin-csillagos éttermek tulajdonosai, szakácsai mellett ételkritikusok, szakírók, gasztronómiai szakemberek és olyan áruházláncok beszerzési igazgatói foglalnak helyet, mint a Harrods, The Whole Foods Market, Selfridges vagy a Harvey Nichols.
A kóstolás során nem léteznek brandek, nem számít a csomagolás, nem lehet marketinges trükkökkel befolyásolni a zsűrit –csak az ízről szól minden. Az ítészek kizárólag a termékre vonatkozó alapvető információk birtokában kóstolnak, annyit tudnak a kóstolt tételről, hogy az – ebben az esetben – tökmagolaj, pirított tökmagból.
Ennek megfelelően értékelik a termék illatát, állagát, ízét, az íz komplexitását, lecsengését, utóízét, majd mindezek összhangját, harmóniáját. Egy asztalnál 4-5 zsűritag kóstol, megvitatják a kóstolt terméket és azután döntenek arról, hogy az élelmiszer érdemes-e az elismerésre, illetve a csillagokból hányat ítéljenek a terméknek. Háromcsillagos eredményhez minimum húsz bírának kell egyetértenie abban, hogy az adott élelmiszer valóban érdemes elismerésre.